Örömmel tettem eleget a Motorrevű meghívásának, hogy vegyek részt egy olvasói teszten. Nem akármi volt a menü: 2 chopper és 2 cruiser tesztelése – a Bakonyban.
2010 május 25.
Korán reggel felültem a Honda Shadow VT750C4-esemre és irány a szerkesztőség. Rövid papírmunka és eligazítás után birtokba vettük a paripákat.
A felhozatal (a fehéres színű Victory kakukktojás, nem volt része az összehasonlításnak)
Harley Davidson Wide Glide 96 köbinch
(kb 1,6 literes blokk)
Az első benyomások kellemesek, dögös chopper forma, a fekete és a narancs szín dominál. A bukócsöve elég puritán. Tetszik ugyanakkor a részletek kidolgozottsága, például a lámpatest. Hajrá. Indítás. Akkorát ránt és csattan, hogy majd leveri a fél vesémet. Kemény. A kuplung és a váltó is erőt kíván, nyers erőt sugároz a gép. Menet közben igen agilis, intenzíven gyorsítok vele a budapesti forgalomban. Az M7-esen sincs baj a teljesítménnyel, meg sem kottyan neki a 130 km/h. Gázadás, gyorsítási orgia, majd döntögetem egy kicsit sávváltáskor, nagy sebességnél. Tetszik. Feszes a futóműve, stabil, a gerincemen érzem, ahogy az útbarázdákon áthaladok, jó keményre állították a hátsó rugóstagot. Viszont ergonómiából csak közepes osztályzatot kap. Hajlott háttal ülök, amit hosszabb távon nehezen viselnék, nem tetszik a váltókar pozíciója sem. Mivel a teljesítmény mit sem ér, ha nem tudjuk rövid idő alatt súrlódási hővé alakítani a mozgási energiát, s megállítani a száguldó tömeget, komoly fék dukálna ide. Az első fék hatékony is és jól adagolható, de a hátsó mintha ott sem lenne. Miképpen is foglalhatnám össze egy mondatba a benyomásaimat, ez a gép egy nyers, macsós motor, egy mobil szobor, ami megy, mint a meszes…de nem az én motorom, mivel nem a termetemre való. Mivel menet közben nem hallottam a hangját, álló helyben megpörgetem egy kicsit, de meglepetésre nem olyan hang jön ki belőle, amit az ember egy Harley-tól vár. Inkább konszolidált, mintsem dögös a hang a kilégzéskor, hiába, környezetvédelmi normák is vannak a világon. Nyilván léteznek olyan kiegészítők, melyek orvosolják a kifogásoltakat, jó pénzért.
Kawasaki VN1700
Testes cruiser fílingje van. Az is, érezni a súlyán is. Rögtön látszik, hogy van benne anyag, meg technika is. Felülök, minden rendben. A kormány-ülés-lábtartó háromszög teljesen rendben van, ezt a gépet rám szabták. Indítok. Meglódul a nagyvas és visz magával. Szó szerint. Dübörögnek a lóerők, hamar beérem a korábban induló tesztelő csapatot az M7-es pályán. A nagyvas szinte mindent elintéz helyettem, az út egyenetlenségeit eltünteti, nyomaték hegyek állnak rendelkezésre, a fék is komoly…Hawai van. Nem szögletesek a reakciók, a nagyvas minden szempontból simán működik. Aztán szép lassan felébredek az ámulatból és átveszem az irányítást a nagyvas felett. Döntögetem egy kicsit. Provokálom. Kövérgáz, majd visszatekerem a markolatot. A nagyvas irdatlan motorfékkel kellene, hogy büntessen, de ez elmarad, a megcsúszás veszélye nem fenyeget. Ride by wire a rendszer neve, a fojtószelepet nem direktben működteti a gázmarkolat és a bowden, hanem elektronikus vezérléssel, motorral. Aki a puritán megoldásokat részesíti előnyben, az akár finnyáskodhatna, hogy ennyi elektronika mit keres egy ilyen gépen, hol marad a fíling…s.t.b., de le kell szögezni, a motor kiváló, a huszonegyedik század power cruiser gépei ilyenek. A high tech mindenhol jelen van a nagyvason. Bizony, a Kawa magasra tette a mércét. Fehérvár után északnak vesszük az irányt a 81-esen, a kéjelgést országúton folytatom. Lendületesen haladunk, simán előzzük az előttünk szuttyogókat. Remekül teljesít a nagyvas. Ez egy olyan cirkáló, amivel bármilyen hosszú kirándulás örömtelivé válik. Tesztmotorcsere következik, lássuk, milyen az Intruder.
Suzuki Intruder M1500
Szintén egy testes cruisernek látszik, széles tank, robusztus forma. Ami rögtön meglep, az a nem túl kellemes ergonómia. Mint egy sportmotoron, előre hajló derékkal ülök, a lábtartók is fura helyen. Hmm. Aztán indulunk, sivít a blokk és tol a gép, mint az állat. Pörög, dinamikusan reagál, ezt remekül csinálja. Gyorsítási orgiák és intenzív fékezés a következő percekben a teszt tárgya, tetszik, amit tapasztalok. Ja, és ez az egyetlen gép, amelyiken van plexi, tehát szélvédelemről is beszélhetünk. A többieknél a felsőtestem a motorfék támogatására szolgál 🙂 Hosszú útra, gyors menetre kiváló lenne az Intruder, nem vitás. Az az én problémám, hogy mást várok egy cruiser-től, az ilyen testtartás szokatlan számomra. Precízen működik minden kezelőszerv. Stabil a futóműve is. A széles, sajátos profilú gumi némi elszántságot kíván a kanyarodáskor, rendesen nyomni kell, ha be akarom dönteni. Dolgozom is vele. Bár tetszik ahogy tol, ez sem az én motorom, ahogy a Harley-nál, itt is az ülés-váltó-kormány pozíció miatt esik ki a pikszisemből. Megállunk, kávészünet következik Bakonycsernyén, ahol a kupaktanács kijelöli a további teszt útvonalat. Irány Tés. Következik a fényképezés.
Honda Fury – Honda VT1300CX
Átülök a Fury-ra. Nagyon bejön a forma, a chopperes vonalvezetés, az ívek, formák, a légies dizájn. Minden kezelőszerv a helyén, rögtön tegeződünk. Welcome home, sugallja a kék chopper. Vigyorgok is a sisakban, a fényképezés alatt nem esik nehezünkre jó arcot vágni 🙂 Ezután indulunk Tésre, a szélmalmokhoz. Itt beállunk a gépekkel, háttér a csodás bakonyi táj, pazar a környezet, pazar a négy motor. Kattog a fényképezőgép. Majd gyönyörű erdei úton át Zirc és Bakonybél, ismételjük az áprilisi SHOC-os klubtúrát, mindenki nagy megelégedésére, szép nyugodtan gurulunk és magabiztosan vesszük a kanyarokat. Ebben remek partner a Fury. Közepes tempót megyünk, élvezzük a cirkálást. A Fury kezesen teljesíti parancsaimat. Nyomatékos blokkja tol rendesen, bár a három gép közül ennek legkisebb a hengerűrtartalma, az országúton nem kelti gyenge gép benyomását. A fék is tökéletes. Beköszön viszont a saját kardános gépemen is tapasztalt gázelvételi reakció, hmmm… A Fury ergonómiája tetszik leginkább. Minden a legnagyobb rendben, minden kézre áll, kényelmesen ülök, és élvezem a motorozást. A villaszögnek köszönhetően a fordulóköre jó nagy, míg a többi géppel egy íven megfordulok az úttesten, a Fury-nál ipszilonozni kell. Ennek ellenére könnyen terelhető, döntögetem is rendesen a kanyarokban, szépen hagyja magát. A futómű rendben van. Érdekes, hogy értékelhető hangja egyik gépnek sincsen, a Fury duruzsolását lehet hallani leginkább. Itt tartunk, a különböző emissziós normák betartása érdekében a gyári V2-k villanymotorszerű hangot adnak. Nem ehhez vagyunk szokva 🙂 Hát, a Fury szíven üt. Remekül érzem magam a nyergében. Ha a menettulajdonságait nézem, elégedett vagyok.
Ebéd után újra egy kis Intruder, majd Kawa. Várpalotán megosztjuk a tapasztaltakat Mező Janival, aki interjút készít mindannyiunkkal, elmondjuk a tapasztaltakat. Majd az égi áldás elől menekülve irány Budapest, előbb a 8-ason, majd az M7-esen. Tempót motorozunk, könnyedén tartjuk a 130-as, néha afeletti 🙂 sebességet. Belecsípünk egy jégeső felhő szélébe, lassítunk, de nem állunk félre, majd a szilárd halmazállapotú csapadék elmúltával valamivel jobb körülmények közt, esőben hajtunk tovább. Pesten szerencsére csak szemerkél. A szerkesztőségi mélygarázs a végállomás.
Itt felkapom a Shadow C4-esemet és újabb versenyfutás kezdődik az esőfelhőkkel, amit sikeresen meg is nyerek. Kellemesen elfáradva tolom a helyére a paripámat, felszerelés leápolás után védőital vételezés, nem volt más otthon, mint malátaszörp, a csudába 🙂 aztán jöhet az élménybeszámoló, nyúlok a telefonomért.
Remek, élményekben gazdag nap volt, köszönet a Motorrevűnek a lehetőségért.
Leg-ek – szubjektív vélemény
Legszebb forma: Fury
Legkevésbé tetszik: Intruder
Legdögösebb fényezés: Harley
Legjobb gázreakció: Kawa
Gázelvételi reakció nem tetszik: Fury
Legkényelmesebb üléspozíció: Fury
Legkevésbé: Intruder
Legjobb fék: Kawa
Legkevésbé: Harley
Legdinamikusabb: Intruder
Legjobban kezelhető váltó: Kawa
Legkevésbé: Harley
Legkezesebb: Fury
And the winner is…
Nálam holtversenyben a Fury és a Kawa lett a nyertes, orrhosszal talán a Fury győzött.
Egy csavargásra mindenképp a Fury jönne szóba, míg egy hosszú cirkálásra, utassal, csomaggal a Kawa. A többi tesztelő véleményét és a motorok részletes adatait a Motorrevű 2010/7. számában keresd.
F.Tamás
Néhány adat a kipróbált motorokról
Harley Davidson Wide Glide | Honda Fury | Kawasaki VN1700 | Suzuki Intruder M1500 | |
Blokk | Léghűtéses Twin Cam | Folyadékhűtésű SOHC 52°C V2 | Folyadékhűtésű SOHC V2 | Folyadékhűtésű OHC V2 |
Lökettérfogat | 1584 cm³ | 1312 cm³ | 1700 cm³ | 1462 cm³ |
Furat x löket | 95,25 x 111,25 mm | 89,5 x 104,3 mm | 102 x 104 mm | 96,0 x 101,0 mm |
Legnagyobb teljesítmény | nincs adat |
58 LE (42,5 kW) @ 4250 1/min |
74 LE (55 kW) @ 5000 1/min |
80 LE (59 kW) @4800 1/min |
Nyomaték |
125 Nm @ 3000 fordulaton |
107 Nm @ 2250 fordulaton |
135 Nm / 2750 fordulaton |
125,5 Nm / 2700 fordulaton |
Sűrítési viszony |
9,2:1 |
9,2:1 |
9,5:1 |
9,5:1 |
Nyomatékváltó |
6 fokozatú |
5 fokozatú |
6 fokozatú |
5 fokozatú |
Üzemanyagtartály |
17,8 liter |
12,8 liter |
20 liter |
18,0 liter |
Hosszúság |
2388 mm |
2575 mm |
2500 mm |
2410 mm |
Szélesség |
900 mm |
1025 mm |
870 mm |
|
Magasság |
1150 mm |
1155 mm |
1100 mm |
|
Tengelytáv |
1735 mm |
1805 mm |
1665 mm |
1690 mm |
Ülésmagasság |
678 mm |
678 mm |
720 mm |
716 mm |
Önsúly |
302 kg |
309 kg |
349 kg |
328 kg |
Villaszög / Utánfutás |
34 fok / 132 mm |
38 fok / 96,5 mm |
30 fok / 169 mm |
32 fok / 129 mm |
You must be logged in to post a comment.