Shadow Owners vonulási szabályok

Alakzatban való motorozás

1. Bevezető 

Csapatban motorozni jó! Jobb, mint egyedül. Az igazi magányos csavargók talán nem értenek ezzel egyet. 

Az viszont vitathatatlan, hogy a csapatban haladás több védelmet nyújt a motorosoknak, mert amíg egy motort könnyen "el lehet nézni", a mai autók tekintélyes vastagságú A-oszlopai simán kitakarnak egy motorost, addig a csapatban haladókat nem lehet nem észrevenni. Jól látszanak és hallatszanak!

Klubunk kialakított egy szabályrendszert, ami a biztonságos motorozás érdekében minden velünk motorozó társunk számára betartandó.

  • Szeretünk együtt motorozni, együtt haladni, együtt megérkezni.
  • Csapatban nagyobb biztonságban érezzük magunkat.
  • Biztonságunk érdekében betartjuk és betartatjuk a gurulási szabályainkat.

Neked és a motorodnak is vannak korlátai. Légy tudatában ezeknek és ne feszegesd a határokat! Megvannak a jól bevált módszerek, hogy képezd magad és fejlődj. A túrán számíthatsz arra, hogy nem követelünk tőled semmi olyat, amit nem tudnál megcsinálni.  

2. A csapatban motorozás alfája és omegája: a biztonság!

  • Biztonság mindenekelőtt! Ez az első számú szabály.

  • Csapatban motorozni nemcsak öröm, de felelősség is. Mindannyian felelősek vagyunk a magunk, velünk motorozó társaink és a közlekedés többi résztvevőjének biztonságáért.

  • Az együtt motorozás ideje alatt mindnnyian követjük a csapatvezető utasításait. Számíthatsz a vezetőre, mert rutinos motoros, csapatban gondolkodik és úgy választja meg a megfelelő manővert, hogy a csapat követni tudja őt. Természetesen ha úgy ítéled meg, hogy a kérdéses manővert nem tudod biztonsággal végrehajtani, úgy cselekedj, hogy mindig a biztonságra törekedj.  

  • A KRESZ szabályait a csapat minden tagjának be kell tartania.

3. Felkészülés

Motor, felszerelés

  • Motorod kiváló műszaki állapotban legyen! 

  • Ellenőrizd, nem járt-e le a paripád műszaki vizsgája, illetve a kötelező felelősségbiztosítása!

  • El sem hiszed, de simán elhagyhatod a rendszámtábládat, azzal pedig jó pár napra kivonod magad a forgalomból, valamint a túrát is megakasztod. Ezért ellenőrizd, megfelelő-e a rögzítése! Na persze, és a láthatósága.

  • Végezd el a KRESZ szerinti elindulás előtti ellenőrzéseket: FONTOS a gumiabroncs szemrevételezése, irányjelző működése, féklámpa, helyzetjelző, világítás, fékberendezés működése, kormánycsapágy lógása. 

  • Ezen felül a felszerelt kiegészítők és a csomagok biztonságos rögzítését is megéri ellenőrizni. Hagytunk már el hanyagul "odagumipókozott" bőrdzsekit, lelazult, letört indexet és dudát is a túráink során.

  • Ellenőrizd, nálad vannak-e a KRESZ-ben kötelezően előírt felszerelések!

  • A megfelelő védőruházatot, sisakot, kesztyűt viselned kell. Komoly sérülést szenvedhetsz, ha nem öltözöl be, mondván "csak pár kilométer az egész", aztán elcsúszol, vagy egy figyelmetlen autós kifordul eléd és telibetalálod.

  • A gyári szerszámkészlet legyen a motorodban. Ezen felül egy a jó műszaki gyakorlat által megkívánt készletet is tarts magadnál, különösen, ha nem gyári tartozék is van a motorodon. Például plexi, aminek a pozícióján a túra során esetleg állítani kell.

  • Légy tisztában a túra útvonalával, erről mindent megtalálsz a honlapunkon közzétett túratervben. Mentsd el a mobilodba a társak számát. Szintén jó, ha elmentesz pár másik hasznos telefonszámot, például motormentő, háziorvosod, baleset esetén értesítendő száma.

  • Ne felejtsd otthon az esőruhádat! Gyakorold be jól a felvételét, hogy amikor szükség van rá, menjen a beöltözés, mint a karikacsapás!

  • Ide kattintva bőséges segítséget is kapsz a túra előtti ellenőrizendőkről. 

  • Ne feledd: sok ember szórakozását ronthatod el a nem megfelelő felkészüléssel. De ha felkészülsz, garantáltan élvezni fogod csapatunkban a gurulást!

                                                                   

Egészségi feltételek

  • A motorozás élménye páratlan. Megszűnnek a hétköznapok gondjai, eggyé válsz motoroddal és átadod magad az élményeknek. De ahhoz, hogy mindannyian jól érezzük magunkat, elengedhetetlen, hogy csak olyan társak jöjjenek velünk, akik motorozásra alkalmas állapotban vannak.

  • Ne motorozz, ha beteg-, vagy kimerült vagy, főleg ne, ha alkohol, gyógyszer vagy bármilyen, a reakcióidat, tudatállapotodat befolyásoló szer befolyása alatt állsz!

  • Ne gyere közénk akkor sem, ha lelkileg nem vagy kiegyensúlyozott. Lesz még túra bőven, szedd össze magad, gyere akkor, ha semmi sem gátol egy önfeledt motorozásban.

Találkozási hely, indulási idő

  • A találkozóhelyre pontosan érkezz. 

  • Ha nem érsz oda a megbeszélt időre, telefonon értesítsd a túravezetőt, kérj tájékoztatást a becsatlakozás lehetőségéről.

  • Az indulás időpontjára állj készen:

      + a motort tankold tele,
      + motorod legyen menetkész,
      + személyes "folyó" ügyeket intézd el  ("üres hólyag - teli tank" elv), te is és az utasod is,
      + amennyiben szükséges, az autópálya matricát szerezd be,
      + dobozokat, táskákat zárd be,
      + még egyszer ellenőrizd, minden megfelelően van-e rögzítve,
      + gondoskodj róla, hogy az utasoddal együtt beöltözve, útra készen legyetek.

  • Nem fair a többieket megváratni!

  • Fontos, hogy a csapatban minden motoros és utas hasonló számú réteg ruhát felvéve öltözzön fel. Ne kelljen plusz megállót beiktatni, mert valaki fázik és mégiscsak felvenne még valamit.

4. Együtt haladás

Túravezető

  • Túravezetőnek tapasztalt motorost választunk, aki jól ismeri a tervezett útvonalat, bejárta, általában ő is szervezte a túrát.

  • Az indulás előtt eligazítást tart, hogy mindenki tisztában legyen a vonulás irányával és módjával, az útvonallal, a tervezett megállókkal, a tervezett utazósebességgel. Itt ismerteti az alkalmazott karjelzéseket is.

  • Kiosztja a feladatokat a segítő motorosoknak.

  • Mindenkinek meghatározza a helyét a csapaton belül. 

  • A túravezető vezeti a sort, "egyes pozícióban", a felezővonal mellett, a sáv baloldalán megy, hogy belássa az utat és a tükörben lássa a csapatot.

  • A túrán mindenki a túravezetőt követi! Ha bárki úgy véli, hogy jobban tudja az utat, vagy ismer egy rövidebbet az erdőn át, akkor is a túravezetőt kell követni! Senki nem kap felhatalmazást, hogy önhatalmúlag elhagyja, vagy eltérítse a csapatot. 

  • Ha valaki bármilyen probléma miatt félreáll, akkor az alábbiakban ismertetett Nem tervezett megállás pontban leírtak a betartandók.

  • A túravezető iránymutatásai szerint járunk el, indulás előtt, induláskor, menetben, megálláskor és parkoláskor is. Egyéni mutatványoknak helye nincs - első a biztonság mindenkor.

Biztosító motorosok

  • A túravezető mögött kapnak helyet a biztosítók, akik szükség esetén elősegítik a csapat zavartalan áthaladását kereszteződésben, körforgalomban. Őket a túravezető jelöli ki.

  • A biztosító motorosok a túravezető jelzésére lépnek akcióba, egyébként ők is az alakzatban, besorolva haladnak.

  • Ha a biztosítók elhagyták az alakzatban elfoglalt helyüket és intézkednek, az alakzatban minden motorosnak tartania kell a pozícióját. Vagyis nem rendeződünk át, hanem fenntartjuk a biztosítók számára a helyet, felkészülve a visszasorolásukra.

  • Biztosítás után, a biztosító motorosok felzárkózását és helyükre állását mindenki segítse elő, figyelve a tükörben, szükség szerint lehúzódva.

Kiscsoport-vezetők

  • Bizonyos helyzetekben, nagy létszámú vonulás esetén a csapatot 5-7 fős csoportokra oszthatjuk. Ezen kisebb csoportok élére a túravezető csoportvezetőt nevez ki.

  • A kiscsoport-vezetőnek ismernie kell a túra teljes útvonalát, hogy akár önállóan is a következő megállási pontig el tudja vezetni a csapatát.

  • Egy esetleges szétszakadásnál neki kell a csoport vezetését átvennie, majd biztosítania a biztonságos felzárkózást.

Alakzat, biztonságos haladás   

  • Amikor együtt motoroztunk, cippzár alakzatban haladunk.  

  • Tartjuk a túravezető által diktált tempót.

  • Cél hogy a motorosok oszlopa minél rövidebb legyen, de mindez nem szabad, hogy a biztonság rovására menjen.

  • Ha előzik az oszlopot, elengedjük az előző járművet! Komoly vészhelyzetet jelent, ha az előzést vgrehajtó jármű hirtelen besorolni kényszerül a soraink közé!

  • Ha mégis sor kerül rá, a befurakodót beengedjük, ha szükséges, akár lehúzódással is elősegítjük, hogy minél hamarább továbbhajtson. 

  • A motorok közti követési távolság kellően biztonságos motorozást, megfelelő féktávolságot tegyen lehetővé.

  • Fontos, hogy soha nem szabad felzárkóznod az előttünk motorozó mellé! A társad bízik abban, hogy nem kell akár egy pillanatra sem oldalra tekintenie, ha ki akarja használni az út teljes szélességét, kanyarban, vagy ha kikerül egy kátyút az úton. Hasonlóképpen, te is bízhatsz benne, hogy a hasonló manővereket te is biztonsággal végrehajthatod.

  • Fontos, hogy az alakzatban tilos előzgetni egymást! Mindenki a helyén halad, egészen a megérkezésig. Kivétel, ha valaki értesíteni kívánja a túravezetőt valamilyen problémáról, vagy ha valaki félreáll az alakzatból, ennek szabályait külön tárgyaljuk.

  • A biztonság mindenekelőtt! Ha indokolt, balesetveszély megelőzése, vagy kivédése érdekében felbomolhat az alakzat. Ilyenkor mindenki felelős motorozással haladjon tovább. Az alakzat óv minket, de nem tartjuk fenn "erőszakkal", "mindenáron".

  • Ne feledd: bízunk benned és te is bízhatsz bennünk, amikor a csapatunkban motorozol.

Kisteljesítményű motorok, tapasztalatlan motorosok

  • A csapat szórakozása, biztonságos haladása érdekében mindenképpen elvárjuk, hogy a túrákon hozzánk csatlakozó motorosok kellő gyakorlattal rendelkezzenek, tudják tartani a tempónkat, együtt tudjanak haladni a csapattal.

  • Ha a túrán nem biztosítható, hogy az összes motor biztonsággal tartsa a tervezett utazósebességet, akkor a túravezető intézkedik, hogy a kisebb sebességgel haladók külön csoportot alakítsanak. Utóbbiak vezetését külön egy vezetőre bízzuk. Ők egy megbeszélt útvonalon haladnak majd és a megadott találkozási ponton csatlakoznak a többiekhez.

Formáció váltás

  • A túravezető elrendelheti a csapat egysoros oszlopba fejlődését - például ha előzi a csapatot egy autó, vagy az út nem elég széles a zippzár alakzat biztonságos megtartásához. Ezt a bal keze felemelésével és mutató ujja kinyújtásával jelzi. Ilyenkor az előttünk haladó társunktól biztonságos követési távolságra kell lemaradni.

  • A megfelelő karjelzéssel a túravezető elrendeli a cippzár alakzatba történő visszarendeződést.

Zavar, probléma esetén

  • Ha bármi zavar támad menet közben, értesíteni kell róla a túravezetőt. 

  • Végrehajtása: irányjelzést adva, balról előzd meg a menetoszlopot, majd ha a túravezető mellé érsz, jelezz neki. 

  • Figyelem! Mivel az alakzat előzése veszélyhelyzetet teremt, csak nyomós indok esetén élj ezzel a lehetőséggel. Bízz benne, hogy a túravezető ismeri az utat, tudja, mikor kell tankolni, el tudja dönteni, öltözzön-e be a csapat esőruhába...s.t.b., nem szükséges ezekre az alapvető dolgokra menet közben figyelmeztetni.

Záró motoros

  • A csapatot egy kijelölt rutinos motoros zárja. Ő mindig ott halad, ahonnan legjobban belátja a sort és érzékelheti a túravezető jelzéseit.

  • A záró motoros pozíció kulcsfontosságú a csapat biztonsága szempontjából. Ezért ne lepődj meg, ha nem osztunk be rögtön erre a feladatra, csak ha már eleget motoroztál velünk.

  • Ha a csapatból valaki bármilyen okból leáll, a záró motorosnak meg kell vele állnia és az adódott problémát kezelnie kell. Lásd az alábbiakban a Nem tervezett megállás pontban leírtakat.

Kísérőautó

  • Gyakran előfordul, hogy autóval is jönnek velünk a túrára. A kísérőautó a menet végén, a záró motoros mögött halad. 

  • Fontos, hogy a kereszteződések, körforgalmak biztosításkor a kísérőautó számára is szabad utat biztosítunk, a biztosító motorosok az autó továbbhaladása után indulnak vissza a helyükre.

  • A zárómotoros feladata figyelni a kísérőautóra, nem marad-e le, például lámpás kereszteződésnél.

  • Előfordulhat, hogy a konvoj kihasználva a motorkerékpárok adottságait, "előreoson" a forgalmi dugóban, vagy a KRESZ szabályai szerint a buszsávon halad, ahová a kísérőautó nem tudja a csapatot követni. Ezért fontos, hogy a kísérőautó vezetője ismerje az útvonalat, a megállási pontokat és az úticélt, hogy önállóan is odataláljon, csatlakozva a csapathoz.

                                                                                     

Sebesség

  • A csapat utazósebességét a túravezető határozza meg.

  • Természetesen a forgalmi helyzet megkívánhatja, hogy ettől a mögötte haladók eltérjenek. De amint a zavaró körülmények elmúltak, mindenki soroljon vissza és álljon rá a túravezető által diktált sebességre.

  • A túravezető egyenletes sebesség tartására törekszik, melyet az időjárási körülményekhez, forgalomhoz igazodva és a közlekedés szabályait betartva választ meg, úgy, hogy a csapat valamennyi motorosa biztonsággal együtt haladhasson. 

  • A túravezető folyamatosan figyeli a visszapillantó tükrét, így tudja kontrollálni, hogy a csapat megfelelően halad-e.

  • A csapat minden tagjának tartania kell a menet sebességét. A legkisebb lassítás, fékezés intenzív fékezésre késztetheti a hátul haladókat, ezt pedig kerülni kell. Fontos az állandó sebesség tartása. 

  • Ha az alakzatban bárki kényelmetlennek érzi az utazósebességet, a következő megálláskor jelezheti a túravezetőnek. A csapatban haladók önhatalmúlag ne lassítsanak le, csak alapos ok esetén, például veszélyhelyzet, probléma megelőzésekor és elhárításakor, műszaki probléma esetén, ha a lemaradó társunkat kívánja bevárni, vagy ha kiáll valaki az alakzatból. Lásd a Betervezett megoldások illetve Nem betervezett megállások pontokban részletezett szabályokat, lejjebb.

Közlekedési sáv

  • A sávon belüli biztonságos haladás helye a sáv középpontjától jobbra, illetve balra van, mert az út közepén olaj- és egyéb szennyeződések lehetnek.

  • A többsávos úton, párhuzamos közlekedés esetén a jobbratartás szabály szerint haladunk.  

Sávváltás és előzés

Többsávos úton, autópályán
  • Többsávos autóúton illetve autópályán az előzést, sávváltást az alakzattal a leggyakrabban a csapat "egyszerre" hajtja végre.

  • A sávváltási szándékot a túravezető kezdeményezi, irányjelzéssel.

  • Ezt a jelzést a csapat tagjai "továbbadják" a záró motorosnak, miközben nem változtatnak irányt. A záró motoros ezt észleli, majd ha biztonságosan végrehajtható, megkezdi a sávváltást, ezzel levédve a sávot az alakzat mögött.

  • Ha a sáv biztosítva van, akkor a csapat hátul motorozó tagjai megkezdik a sávváltást, amit így végrehajt az alakzat többi tagja is. Igyekezni kell, hogy minél rövidebb ideig tartson a manőver.

  • Előfordulhat, hogy autó tartózkodik a lebiztosított sávban, melynek vezetője nem érti, miért indexel az egész alakzat. Bizonytalankodik, megtorpan, azt hiszi, hogy ki fogunk sorolni elé. Mi SOHA nem tesszük ezt, mert nem szeretnénk, hogy idegen jármű haladjon a konvojunkban és így balesetveszélyes helyzetbe kerüljünk. Ezért ilyenkor karjelzéssel, integetéssel jelezzük, hogy gyorsítson, haladjon tovább, majd biztos követési távolság birtokában kisorolunk a felszabadult belső sávba.

  • Fontos, hogy minden tag kellő figyelemmel váltson sávot, ne csak a tükröt használja, hanem egy kis oldalra pillantással is győződjön meg a biztonságos sávváltás lehetőségéről. Természetesen előre felé is figyelni kell, hátha lassít a sor.

  • Előzés után a csapat a biztonságos előzéshez szükséges sebességkülönbséget tartva befejezi a manővert, lehetővé téve, hogy mindenki biztonsággal visszasoroljon. A túravezető által diktált sebességet tartani kell.

  • A kettes pozícióban haladó motoros visszasorol a jobb oldali sávba, míg a túravezető a belső sávban marad mindaddig, amíg meggyőződött róla, hogy mindenki visszasorolt. Eközben mindenki húzza neki rendesen a gázt, hogy a biztonságos visszasorolást lehetővé tegye a mögötte haladók számára.

  • A visszasoroláskor fokozott figyelemmel kell eljárni, nehogy veszélyes manőverre kényszerítsük a mögöttünk érkezőket, figyelve az előttünk haladókra is.

  • Az utazósebességre a csapat a túravezető tempóját követve lassít vissza, ismét nagyon ügyelve a biztonságos követési távolság betartására.

  • Nem biztos, hogy a fenti manőversorozat végrehajtható, forgalmi okok miatt, vagy ha szétszakadt a csapat. Ez esetben egyéni manővert hajt végre mindenki és a lehető leghamarább ismét mindenki besorol az alakzatba.

Országúton
  • Országúton egyéni előzést hajtunk végre.

  • Ha más jármű előzi a konvojt, főleg nagyobb forgalmú utakon, egy sorba rendeződéssel segítjük az előzőt. 

  • Használd a tükröt, ne fordulhasson elő, hogy megijedsz, amikor hirtelen melléd ér egy előzést végrehajtó jármű. Ha figyelmetlenséged miatt nem engeded el az előző járművet, a mögötte motorozó társaidat sodrod veszélybe!

  • Ha egy előzéskor az alakzat felszakadozik, a felzárkózáskor mindig a fokozott óvatossággal kell eljárni, ugyanis a felzárkózók nagy sebességgel erednek a konvoj után, ami intenzív fékezéssel járhat, ha utolérik azt. A visszasoroláskor meg kell előzni a veszélyhelyzeteket.

  • Az előzést mindenki lendületesen, a megfelelő sebességfokozatba való visszakapcsolással hajtsa végre. Veszélyhelyzetet okozhat, ha valaki "öregurasan", alacsony fordulatról próbál felgyorsítani és úgy előz. Egyrészt feltartja és fékezésre kényszerítheti a mögötte haladó társait és a konvojt követő járműveket, másrészt lemarad a lendületesen előző előtte haladóktól. Ez a felzárkózásakor is veszélyhelyzetet teremt, ha nagy sebességgel "rájuk fut", aztán pedig vészfékez.

Betervezett megállások

  • Motorozni jó, ahogy mondják, "úton lenni élet", de az élvezetes túra soran fontos a megallások megtervezése. Erre minden alkalommal ügyelünk is. 

  • Tankolás, pihenő, étkezés céljából megállásokat iktatunk be.

  • A tankolási helyeket mindig a legkisebb hatótávolságú motorokhoz igazítjuk. Figyelem! "Üres hólyag, teli tank" szabály!

  • Sosem megyünk annyit, hogy "beleszakadjunk". Élvezzük a motorozást, ehhez ez is hozzátartozik, hogy megállunk pihenni. A biztonság az első!  

  • Úgy készülj, hogy a betervezett megállóhelyeken mindenki megáll, senki nem jár külön utakon, ha velünk motorozik. Például, ha kifogásod van a kiválasztott benzinkúttal kapcsolatban és azt fontolgatod, hogy inkább máshol tankolsz, ne várd el, hogy alkalmazkodik hozzád a csapat.

  • Együtt tankolunk, azért, hogy együtt haladhassunk.

Nem betervezett megállások

  • Bármi előfordulhat útközben! Fontos szem előtt tartani, hogy a lassítások, megállások zavart kelthetnek az alakzaton belül és ez balesetveszélyes lehet.

  • A megállás előtt a motorosnak alaposan mérlegelnie kell, hogy meg tudja-e oldani a problémáját egyedül, vagy pedig segítséget kér a társaitól.

Fontos szabály: minden esetben megáll a teljes konvoj - biztonságos parkolást végrehajtva - ha:
  • A túravezető megáll: a menet nem haladhat túravezető nélkül. Ilyenkor a túravezető megállási szándékát jelzi (indexel) és félreáll, a csapat követi.

  • A zárómotoros megáll: neki is fontos feladatai vannak a biztonságos motorozás biztosításához, zárómotoros nélkül sem haladhat a csapat.

  • A zárómotoros megállásakor az előtte haladóknak kell értesíteniük a túravezetőt, aki majd a csapatot megállítja. 

  • A kísérőautó is jelezheti a hátul haladónak, hogy megállt a zárómotoros, amennyiben azt a hátsó motorosok nem vették észre.

Intézkedést nem kívánó probléma
  • Ilyenkor nem kell megállítani a konvojt. Ez esetben a motoros megoldja a helyzetet - lassít és karjelzéssel int a többieknek, hogy menjenek tovább, előzzék meg.

  • Ilyen lehet például egy gyors igazítás a felszerelésen, vagy egy rövid "egészségügyi" megállás.

  • A csapat megelőzi a motorost, aki miután végzett, felzárkózik és a helyére visszaáll.

  • Fontos tudni, hogy ilyenkor arra kell számítani, hogy a csapat változatlan tempóval továbbhalad. Tehát ismerni kell az útvonalat, nehogy túlságosan lemaradjon és eltévedjen a megállni kívánó.

  • A zárómotoros, bár továbbhalad a csapattal, ilyenkor is figyel. Ha a lemaradó motorostárs sokáig nem éri utol a csapatot, akkor jelez a túravezetőnek, hogy lassítson a menet, vagy akár álljon félre, bevárni a lemaradót.

Megállás olyankor, amikor a motoros segítséget kér
  • Ilyen esetben a motoros lassít, félrehúzódik, megáll, egyértelműen jelzi társainak, hogy segítségre van szüksége.

  • Az is előfordulhat, hogy sürgős segítségre szorul az illető, pl. rosszullét, műszaki probléma, darázscsípés.

  • Ilyenkor a segítséget kérő mögött haladó motoros és a zárómotoros is megáll. Ha a csapattal kísérőautó is megy, akkor az is félreáll segíteni.

  • A csapat megelőzi a lassítókat és jelzik a túravezetőnek, hogy állítsa le a menetet. A csapat biztonságos parkolóhelyet keres.

  • Ezalatt a félreálló motorosok segítenek a rászoruló társuknak. Ilyenkor az a fontos, hogy legyen kellő számú jármű és segítő személy a segítségre szoruló mellett, hogy biztosan meg tudják oldani a helyzetet. Szükség esetén további segítség hívható a csapatból, a környékről, vagy a hatóságoktól.

  • Ha hibát látsz a társad motorján, ami veszélyes lehet, okvetlenül szólj neki.  

Valaki lemarad a konvojtól

  • Mindenki rendszeresen nézzen a tükörbe, hogy meggyőződjön róla, hogy nem maradtak-e le a mögötte jövők. 

  • Ha egy, vagy több motoros tartósan lemarad, akkor értesíteni kell a túravezetőt, hogy lassítson le, illetve állítsa meg a csapatot.

  • Ha a konvoj irányt változtat (például letérés a főútvonalról, kihajtás autópályáról, vagy bekanyarodás útkereszteződésbe), könnyen elveszthetjük lemaradó társainkat. Ezért fontos, hogy a lemaradó motorosokat akkor is várja be valaki, ha láthatóan nem áll meg a menet.

  • Ilyenkor egy motoros félreáll az ominózus útkereszteződésnél, hogy tájékoztathassa a lemaradókat az új útirányról. Mindezt úgy tegye, hogy előtte szólt a vele együtt haladóknak, hogy értesítsék a túravezetőt. 

  • Ha egy társunk egy megállást követően marad le, vagyis elhaladt mellette a konvoj, köztük a záró motoros is, akkor a záró motoros feladata a hátrafelé figyelés.

  • A záró motoros utasíthat bárkit a konvojból, hogy álljon félre és várja be a lemaradót.

  • lemaradó motoros pedig tartsa az irányt, ha a menet után igyekszik, mert számíthat az útbaigazító társára, ha irányt változtatna a csapat.

  • Ha mégis eltéved a lemaradó, akkor marad a telefonos összeköttetés keresése. Ez időbe telhet, mert általában nem viselünk fülhallgatós szettet a mobiljainkhoz, tehát a túravezetőt akkor lehet elérni, ha nem ül motoron. Könnyebb mobilon elérni a kísérőautóban utazókat, célszerű tehát a telefonszámukat elmenteni a túra elején.

Kizárás a formációból

  • A túravezető kizárhatja a konvojból azokat a motorosokat, akik viselkedésükkel veszélyeztetik a csapat biztonságát.

Parkolás

  • A megállások során a túravezető útmutatásai szerint parkolunk. Az egyéni akciókat parkoláskor is kerüljük, mert egy váratlan manőverrel balesetveszélyes helyzetet okozhatunk.

  • Minél ütemesebben parkolunk, annál kisebb zavart okozunk a közlekedésben - itt is fő a biztonság és a stresszmentesség! Kerüljük a tökölést, felesleges tili-tolit, gondoljunk társainkra és a közlekedés többi résztvevőjére!

Baleset és intézkedés

  • Ha balesetet szenved valaki a csapatból, mindenki azonnal biztonságosan megáll, leparkol és szakszerűen segít.

  • Intézkedünk a helyszín biztosításáról, haladéktalanul megkezdjük a segítségnyújtást, ha szükséges, értesítjük a mentőket, rendőrséget.  

  • Ha a csapat baleset helyszínéhez érkezik, ahol segítséget kell nyújtani, a túravezető megállítja a csapatot. A csapat biztonságos parkolóhelyet keres.

  • Öntudatos állampolgárként segítünk a baleset helyszínén. Telefonon értesítjük a mentőket, rendőröket, tűzoltókat.

  • Ha a baleset helyszínén nagy a forgalom, fontos a helyszín biztosítása, a jelen lévők és a sérültek testi épségének megóvása érdekében. Ilyenkor a forgalom irányítását is meg kell oldani, amíg a rendőrség kiér. Ebben szükség szerint közreműködünk.

  • A sérülteket elsősegélyben kell részesíteni, hogy a tőlünk telhető módon stabilizáljuk az állapotukat.

  • Feltétlenül javasolt, hogy frissítsétek fel elsősegélynyújtási ismereteiteket! Életet menthet, ha ott és rögtön tudod, mit kell tenned!

5. Zárszó

Köszönjük figyelmeteket.

Széles utat és balesetmentes kilométereket! Örömteli, problémamentes gurulást mindenkinek!

Ne feledjétek: mindenkit hazavárnak!!

Shadow Owners Club Magyaroszág

2009 áprilisa - 2017 májusa